Halaman

Jumaat, 8 Februari 2013

Fakta Menarik Tentang Kucing Di Dunia!!!


  1. Di dunia ini kita hampir melebihi 500,000,000 kucing yg jinak dan kucing ini boleh didapati dlm 33 spesis. Adakah anda tahu bahawa kucing boleh menguap brapa kali dalam sejam??? Hampir 200,000,000 kali kucing akan menguap dalam masa sejam sahaja.


2. Hidung seekor kucing adalah sgt unik. Hidung mereka sama seperti cap cari kita. Suhu badan kucing adalah sgt panas drpd tubuh badan kita dan degupan jantung kucing adalah dalam anggaran 110 - 140 seminit. Sangat cepat dari manusia!!!

3. Adakah korg tahu bahawa kucing yg paling besar adalah sejenis kucing jantan "Ragdoll" yg blh membesar dlm 12 - 20paun, manakala kucing yg terkecil didunia adalah sejenis kucing spesis "Singapura".
Ragdoll Cats

Singapura cats
4. Kucing mempunya 290 tulang dan 517 otot. Semua kucing mempunyai terusan telinga yg peka dan mengekalkan mereka tanpa luka apabila terjatuh dari tempat yg tinggi. Bandingkan dgn manusia, kucing mempunyai 5 tambahan tulang belakang.
Anatomi kucing

tindakbalas kucing ketika terjatuh


5. Kucing melihat warna tp tidak sesempurna manusia. Kucing mempunyai buta warna pada hijau dan merah. Dlm otak kucing mereka melihat hijau seperti merah dan merah seperti hijau. Walaupun kucing mempunyai penglihatan yg amat tajam pd waktu mlm tetapi sebenarnya segala-galanya kelihatan kabur.


6. Warna mata kucing akan berubah dr masa ke masa. Selepas ank kucing dilahirkan, ank kucing tersebut . tidak melihat dan mendengar. Selepas 2minggu, ank kucing mula mendgr dan penglihatan mereka biasanya bertambah baik dalam masa 5hari. Ank kucing mula berjalan pada usia 20hari dan mula bermimpi pada umur 1minggu.

Mimpi indah...

7. Rekod dunia Guinness, baka kucing yg paling berat didunia adalah kucing australia yg bernama "Himmy" yg memecah rekod 46paun pada 1986. Pinggang kucing itu sahaja adalah 33inci. 
Himmy cats

8. Rekod dunia, Kucing "Tinniest" pernah dicatatkan adalah kucing Parsi Himalaya dari Illinois yg bernama "Tinker Toy". Berat badan kucing tersebut adalah 1paun 8 auns dan saiz kucing tersebut adalah 7.25inci panjang dan 2.75inci tinggi.
Tinker Toy cats

So far, ini adalah fakta yg menarik ttg kucing yg ada dlm dunia ini. If ada something new sya akan post again pasal kucing nie ya...
Special Thanks for me...Ika.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan